Klubb information

Information om Värnamo Fotoklubb.

Vår strävan är att presentera klubben, dess medlemmar och deras alster.

Så om du är fotointresserad då är kanske vår klubb är något för dig.

Vänd dig gärna till någon i styrelsen med eventuella frågor (se ”kontakt” flik)

Här finns vi

Adress:

Myntgatan 3

Värnamo

Historik Värnamo Fotoklubb

Klubben har anor från 1942 då den bildades och har i dag ca 30 medlemmar. Vi är naturligtvis medlem i Riksförbundet Svensk Fotografi, RSF och tillhör Östsvenska Fotodistriktet. Värnamo Fotoklubb vill verka för amatörfotografin som kontakt mellan olika grupper och öka intresset för den fotografiska tekniken och bilden, så väl som för den analoga fotografi tekniken och den nya digitala tekniken. Under årens lopp har Värnamo Fotoklubb blivit känd som en aktiv klubb som ofta får bedömningsuppdrag av tävlingsbilder från andra föreningar.

Flera av medlemmarna har med stor framgång deltagit i RIFO:s årliga tävlingar. Kontakten med andra klubbar tycker vi är viktig och där har Värnamo Fotoklubb varit initiativtagare till ”Storfototräffen” vilket är en tävling mellan ett antal klubbar, ”Storfototräffen” påbörjades 1972 och har varit igång i obruten följd sedan dess, från starten var 10 klubbar anslutna. Utflykter och en och annan fotoresa försöker vi att ordna varje år.

Interna tävlingar är en viktig del i klubbens verksamhet. Från år 2019 tävlar vi endast i en klass. Se vidare under tävlingar.

Kursverksamhet

Under årens lopp har kurser i foto anordnats i samarbete med bildningsförbunden Bilda och Medborgarskolan, klubben har också haft egna kurser.